موبایل

وب سایت زومیت: با UX 8.0، رابط کاربری گوشی‌های ال جی، آشنا شوید

وب سایت زومیت: UX 8.0 رابط کاربری اختصاصی ال‌ جی برمبنای اندروید ۹ است که هم‌اکنون اغلب گوشی‌های هوشمند ال‌جی از آن بهره می‌برند.

در‌حالی‌که زمزمه‌هایی از انتشار به‌روزرسانی اندروید ۱۰ به‌همراه رابط کاربری اختصاصی UX 9.0 در برخی نقاط دنیا به‌گوش می‌رسد، هم‌اکنون بخش عمده‌ای از پرچم‌داران ال‌جی از جمله گوشی ال‌جی جی ۸ اس با سیستم‌عامل اندروید ۹.۰ و رابط کاربری UX 8.0 به‌فروش می‌رسند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا نگاهی به UX 8.0 و مهم‌ترین ویژگی‌های آن داشته باشیم.

99234bd9-25d4-4a42-936a-f38ef714f12b

شاید رابط کاربری UX ال‌جی برای کسانی که به اندروید خالص علاقه‌مند هستند، به‌دلیل سفارشی‌سازی سنگینش چندان جذاب به‌نظر نرسد؛ اما بی‌شک انبوهی از قابلیت‌های متنوع را در اختیار کاربر می‌گذارد. UX 8.0 نسبت به نسخه‌های پیشین تغییرات بسیاری به‌خود دیده است، با‌این‌حال برای افرادی که سابقه‌ی استفاده از گوشی‌های ال‌جی را دارند، ناآشنا و نامأنوس نخواهد بود.

ناوبری با ژست‌های حرکتی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های اندروید ۹، در UX 8.0 نیز به‌چشم می‌خورد؛ اما برخلاف شرکت‌های دیگر که عموما ژست‌های حرکتی اختصاصی‌شان را جایگزین راهکار پیش‌فرض کرده‌اند، ال‌جی صرفا امکان انتخاب بین سه کلید استاندارد ناوبری و ژست‌های حرکتی گوگل در اختیار کاربر می‌گذارد. کارکرد ژست‌های حرکتی اندروید ۹ و البته در UX 8.0 به‌شرح زیر است:

  • سوایپ کوتاه به‌سمت راست روی کلید کپسولی‌مانند برای جابه‌جایی بین دو اپلیکیشن اخیر
  • لمس کوتاه کلید کپسولی‌مانند برای بازگشت به‌ صفحه‌ی هوم
  • لمس طولانی‌تر کلید کپسولی‌مانند برای فراخوانی گوگل اسیستنت
  • سوایپ کوتاه از لبه‌ی پایین نمایشگر به سمت بالا برای نمایش فرم کارتی اپلیکیشن‌های اخیر
  • سوایپ طولانی‌تر از لبه‌ی پایین نمایشگر به‌ سمت بالا برای دسترسی به منوی اپلیکیشن‌ها
  • کلید بازگشت که داخل محیط اپلیکیشن‌ها ظاهر می‌شود

به‌تبعیت از اندروید ۹، رابط کاربری UX 8.0 نیز از آیکون‌های گرد برای میان‌برهای بخش اعلانات استفاده می‌کند. علاوه‌بر میان‌برهای مرسوم، UX 8.0 به کاربر امکان اضافه‌کردن اسلایدر تغییر روشنایی و حجم صدا را نیز به پنل اعلانات می‌دهد. امکان ویرایش یا اشتراک‌گذاری اسکرین‌شات به‌صورت مستقیم از طریق اعلانیه‌ی آن، دسترسی به بخش اعلانات در منوی تنظیمات به‌صورت مستقیم از پنل و پیشنهاد غیرفعال‌سازی اعلانیه‌های اپلیکیشنی خاص در صورت پاک‌کردن مداوم آن‌ها از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های پنل اعلانیه‌های اندروید ۹ است که در UX 8.0 نیز دیده می‌شوند.

2cf2f7c5-ac9a-4006-9106-1bb699710cbe

همانند سایر رابط‌های کاربری، در UX 8.0 نیز همراه اپلیکیشن‌های پیش‌فرض گوگل، انبوهی از نمونه‌های مشابه مانند پخش‌کننده‌ی موسیقی، گالری، ایمیل، یادآور وظایف و فروشگاه اپلیکیشن از سوی ال‌جی تدارک دیده شده است؛ درحالی‌که دو اپلیکیشن فیسبوک و اینستاگرام نیز به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های مبتنی بر UX 8.0 نصب هستند.

اپلیکیشن‌های دیگر ال‌جی در UX 8.0 موارد زیر را در برمی‌گیرند:

  • +QuickMemo: ابزار یادداشت‌برداری به‌صورت دستی یا تایپی
  • ThinQ: هاب کنترل لوازم خانگی و ابزارهای هوشمند ال‌جی با برند ThinQ
  • LG Health: ابزار پایش سلامت و کنترل وزن ال‌جی
  • HD Audio Recorder: ابزار ضبط صدای استریو تا سقف ۲۴ بیت/۱۹۲ کیلوهرتز
  • Game Launcher: هاب ال‌جی برای بازی‌ها با امکاناتی مانند تنظیم جزئیات گرافیکی و نرخ‌ فریم هر بازی به‌صورت مجزا و غیرفعال‌سازی صداها و آلارم‌های مزاحم

به‌‌لطف همه‌گیری پنل‌‌های OLED، ال‌جی در UX 8.0 قابلیت نمایشگر همواره‌روشن را گنجانده است. کاربر می‌تواند با مراجعه به بخش Display در منوی تنظیمات، ساعت دیجیتال، آنالوگ، متن یا تصویری دلخواه، تقویم یا ساعت ۲ منطقه‌ی زمانی را برای نمایش حین قفل‌بودن گوشی انتخاب کند. غیر از موارد یادشده، کنترل موسیقی در حال پخش، اعلانات و آیکون‌های تنظیمات سریع را نیز می‌توان در این قسمت مشاهده کرد. قابلیتی موسوم به AI Pick نیز محتوای نمایش‌داده‌شده را بسته به رفتار کاربر برمی‌گزیند.

911f712f-5081-4044-8982-7e086c234c65

در منوی تنظیمات Display امکان تغییر افکت‌های سوایپ، شکل آیکون‌ها و ساختار چینش‌ آیکون‌ها (Grid)، حذف یا اضافه‌سازی منوی اپلیکیشن‌ها و گوگل‌فید در صفحه‌ی هوم وجود دارد. ال‌جی مجاورت بریدگی نمایشگر را «New Second Screen» می‌نامد و به‌ کاربر اجازه می‌دهد تا این قسمت را به‌ حالت رنگی درآورد یا بریدگی نمایشگر را به‌کمک رنگ مشکی عمیق پنل OLED پنهان سازد.

تغییر رنگ پنل بسته به نور محیطی (True view)، پیاده‌سازی افکت HDR حین پخش ویدئوهای تمام‌صفحه برای نمایش روشن‌تر و زنده‌تر رنگ‌ها (HDR video effect)، فیلتر نور آبی برای کاهش فشار روی چشمان کاربر (Comfort view)، کوچک‌سازی رابط کاربری برای استفاده‌ی راحت‌تر با یک دست (Mini view) و تغییر دستی دما و سطح رنگ‌های RGB‌ یا انتخاب از بین حالت‌های Cinema ،Sports ،Game ،Photos ،Web ،Expert و Auto از جمله‌ی قابلیت‌ها و تنظیمات دیگر Display در UX 8.0 به‌شمار می‌آیند.

ef254f4b-272c-488d-b167-3a5e0ac60240

طی سال‌های اخیر، تجربه‌ی صوتی و موسیقایی ایده‌آل به یکی از ویژگی‌های اصلی پرچم‌داران ال‌جی بدل شده است؛ بنابراین کره‌ای‌ها در زیرمنوی Sound کنار تنظیمات مرسوم، بخشی به‌نام Sound quality and effects تدارک دیده‌اند که اکولایزر ۱۰ خطی و پخش صدای فراگیر سه‌بعدی (DTS:X 3D Surround) را در اختیار کاربر می‌گذارد.

ال‌جی در چند پرچم‌دار اخیرش به‌لطف ماژول‌های ۳D ToF و مادون‌قرمز، راهکارهای هویت‌سنجی پیشرفته‌تری نیز ارائه می‌دهد. در زیرمنوی Lock screen & security، سه راهکار بیومتریک تشخیص چهره (Face Unlock)، حسگر اثر انگشت و تشخیص رگ‌های دست (Hand ID) به‌همراه راهکارهای قدیمی‌ترِ رمز عبور و الگو برای ارتقاء امنیت گوشی در دسترس قرار دارد.

b7eb6f66-9980-4cbf-ad2b-9d5439a578d3

قابلیت تشخیص چهره در گوشی‌های فاقد ماژول‌های ToF و مادون قرمز، تنها به داده‌های حاصل از دوربین سلفی اتکا دارد و چندان امن نیست؛ اما پرچم‌داران اخیر ال‌جی به‌لطف ماژول‌های یادشده، طی فرآیندی مشابه آیفون، مدلی سه‌بعدی از چهره‌ی کاربر می‌سازند و عملکرد نسبتا ایمنی دارند. براساس بررسی‌های ما، پرچم‌دار ال‌جی برخلاف آیفون حین احراز هویت، به باز یا بسته بودن چشم کاربر حساس نیست.

قابلیت جدید Hand ID که ال‌جی مانور بسیاری پیرامون آن دارد، با استفاده از ماژول‌های ToF و مادون قرمز، الگوی کف دست و رگ‌های آشکارش را بررسی می‌کند و براساس ادعای ال‌جی، امنیت بیشتری نیز نسبت به حسگر اثر انگشت دارد. فرایند ثبت الگوی کف دست در دو مرحله و با نزدیک‌ کردن کف دست از فاصله‌ی حدود ۲۰ سانتی‌متر به دوربین سلفی انجام می‌شود.

از جمله‌ی رایج‌ترین شرایطی که در آن‌ها می‌توان استفاده از Hand ID به‌جای تشخیص چهره یا حسگر اثر انگشت را منطقی دانست، حین رانندگی یا قرارداشتن گوشی روی میز است. ال‌جی برای آماده‌به‌کار کردن Hand ID، دو بار لمس نمایشگر یا گرفتن کف دست مقابل دوربین سلفی به‌مدت چند ثانیه را پیشنهاد می‌کند؛ هرچند که براساس بررسی‌های، حداقل در حال حاضر، این راهکار چندان قابل‌اتکا و سریع نیست.

ال‌جی کاربری‌های دیگری را نیز برای ماژول ToF گوشی‌های پرچم‌دارش درنظر گرفته‌ است. ژست‌های حرکتی دست موسوم به Air Motion ایده‌ی کره‌ای‌ها برای تعامل با دستگاه بدون نیاز به لمس آن به‌حساب می‌آید که از طریق کف دست کاربر صورت می‌گیرد. به‌موجب ژست‌های حرکتی Air Motion می‌توان موسیقی را کنترل کرد، اسکرین‌شات گرفت، در برخی از اپلیکیشن‌ها مانند یوتیوب، حجم صدا را تغییر داد، به تماس‌ها پاسخ گفت یا آلارم‌ها را غیرفعال ساخت. UX 8.0 امکان اجرای دو اپلیکیشن دلخواه را از طریق ژست‌های حرکتی دست فراهم می‌کند.

817f4c83-d2e7-44bf-bc14-d688d20e82e1

برای استفاده از قابلیت Air Motion، مطابق راهنمای موجود، ابتدا باید دست خود را به‌فاصله‌ی ۶ تا ۱۲ سانتی‌متری از دوربین سلفی قرار دهید. در این وضعیت چنانچه دوربین دستتان را شناسایی کند، نوار رنگی باریکی زیر بریدگی نمایشگر ظاهر می‌شود. با دیدن نوار یادشده باید دست را اندکی از دوربین دور کنید؛ بدین‌ترتیب منوی مربوط به Air Motion ظاهر می‌شود و شما باید دست خود را به‌سمت یکی از آن‌ها متمایل کنید.

براساس بررسی‌های ما، شناسایی اولیه‌ی دست برای فراخوانی منوی Air Motion درست‌ مانند آنچه در بخش Hand ID اشاره کردیم، غیرقابل اتکا است و نیاز به سعی‌وخطای فراوانی دارد؛ اما پس از فراخوانی منو، تعقیب حرکت دست به‌خوبی و بی‌درنگ انجام می‌شود.

UX 8.0 در بخش باتری علاوه‌بر موارد آشنایی همچون آمار مصرف باتری به‌تفکیک هر اپلیکیشن یا هر قسمت از سخت‌افزار دستگاه، قابلیت‌هایی همچون محدودسازی اپ‌ها برای مدیریت بهتر انرژی را در اختیار کاربر می‌گذارد. Adaptive battery به‌عنوان یکی از ویژگی‌های پیش‌‌فرض اندروید ۹ برای محدودسازی فعالیت پس‌زمینه‌ای اپلیکیشن‌های کم‌کاربرد نیز در بخش تنظیمات باتری به‌چشم می‌خورد. در نهایت باید به قابلیت اختصاصی Optimized charging اشاره کنیم که سرعت شارژ شدن گوشی را برای کاهش حرارت تولیدی و بهبود طول‌عمر باتری به‌صورت خودکار تغییر می‌دهد.

b218cfc7-c5fb-4ead-836f-f73803a29ce8

رابط کاربری UX‌ ال‌جی در طول سالیان اخیر بهبود بسیاری یافته؛ اما سفارشی‌سازی سنگین کره‌ای‌ها در کنار انبوه قابلیت‌های گوناگون و بعضا کم‌کاربرد این رابط کاربری ممکن است به مذاق علاقه‌مندان فضای ساده و مینیمالیستی اندروید خالص خوش نیاید. در کنار موارد یادشده باید به خلأ تم تیره (Dark Mode) در UX 8.0 اشاره کرد؛ قابلیت بسیار محبوبی که در کنار جذابیت ظاهری، به بهینه‌سازی هرچه بهتر مصرف باتری در محصولاتی با نمایشگر OLED کمک می‌کند.

برای خرید حضوری به نمایندگی ال جی موبایل چارسو در تهران مراجعه کرده یا با مراجعه به فروشگاه رسمی LGWORLD این تلفن هوشمند را به صورت اینترنتی خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *