دسته‌بندی نشده

مقایسه بهترین فناوری های تلویزیون 2019 OLED الجی VS سامسونگ QLED

اگر می‌خواهید یک مقاله بی‌طرف را از کارشناسان و متخصصان معتبر جهان بخوانید و به این نکته پی ببرید که بالاخره کدام تلویزیون بهتر است (OLED ال‌جی یا QLED سامسونگ)، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید تا از نظر کارشناسان وب‌سایت تخصصی فناوری و الکترونیک Cnet بعد از مقایسه این تلویزیون‌ها اطلاع پیدا کنید.

وقتی سخن از فناوری تلویزیون به میان می‌آید، خط مورب کوچکی که حرف Q را از حرف O متمایز می‌کند یک دنیا تفاوت می‌آفریند!

2

سامسونگ از فناوری QLED در بهترین تلویزیون‌های خود شامل تلویزیون‌های ۸K بهره می‌برد. ال‌جی و سامسونگ، این دو رقیب دیرینه صنعت تلویزیون، از سرواژه‌های مشابهی برای توصیف بهترین تلویزیون‌هایشان استفاده می‌کنند. اما حتما به خوبی می‌دانید که QLED و OLED درست مثل شیر و ببر دو پدیده کاملا متفاوت از هم هستند.

در چند سال اخیر، سامسونگ جدیدترین تلویزیون‌های خود را با برند QLED و در ابعادی بزرگ‌تر از سابق وارد بازار کرده است و سعی داشته قابل‌ترین مهندسان خود را  برای بهبود این فناوری به خدمت گمارد. اما نتوانسته اوج کیفیت تصویر را در تلویزیون‌های QLED خود به نمایش بگذارد. با ابراز تأسف، این افتخار بار دیگر هم به تلویزیون‌های OLED ال‌جی می‌رسد!

ypmjhwzl.rdz

وب سایت Cnet بر اساس سال‌ها تجربه در مقایسه دوشادوش محصولات بر این باور است که تلویزیون‌های OLED ال‌جی همه استانداردهای لازم برای ارائه بهترین کیفیت تصویر را خیلی بیشتر از تلویزیون‌های QLED سامسونگ دارند. جدیدترین نمونه از محصولاتی که مقایسه شده‌اند تلویزیون Q9 QLED سامسونگ (محصول ۲۰۱۸) و تلویزیون C9 OLED ال‌جی (محصول سال ۲۰۱۹) هستند؛ در این رقابت، تلویزیون OLED ال‌جی با اختلاف برنده مسابقه شده و بهترین کیفیت تصویری را دارد که وب سایت Cnet تا به حال آزموده‌ است. البته تلویزیون OLED B8 که محصول سال ۲۰۱۸ است نیز می‌توانست در این رقابت از تلویزیون Q9 سامسونگ پیشی بگیرد. با این که Q9 سامسونگ در بین تلویزیون‌های غیراولد بهترین تصویر را ارائه می‌دهد اما این برتری قطعا به دلیل برخورداری از فناوری QLED نیست.

maxresdefault

وب سایت Cnet بهترین تلویزیون‌های QLED ساخت سال ۲۰۱۹  مانند Q80 و ۹۰Q را بررسی کرده است اما وقتی سخن از انتخاب بهترین تلویزیون باشد OLED بهترین مدلی خواهد بود که امسال هم می‌تواند از QLEDها جلو بزند و صدرنشین بهترین تلویزیون‌ها شود. به نظر می‌رسد که سامسونگ هنوز باید تلاش‌های بسیار زیادی در جهت بهبود فناوری QLED خود انجام دهد.

دلیلش را Cnet به شما می‌گوید:

تلویزیون QLED یک تلویزیون LCD است که از نقاط کوانتومی بهره می‌برد. قبل از توضیح این فناوری بهتر است چند نکته مهم در مورد این دو فناوری را به طور خلاصه بدانید:

  • فناوری OLED سرواژه عبارت Organic Light Emitting Diode به معنای دیودهای ساطع‌کننده نور ارگانیک است.
  • فناوری QLED به گفته سامسونگ سرواژه عبارت Quantum dot LED است.
  • فناوری OLED اساسا فناوری متفاوتی نسبت به LCD است که امروزه به وفور در تلویزیون‌ها به کار می‌رود.
  • فناوری QLED نوعی از LED LCD است که در آن یک لایه نقطه کوانتومی به ساندویچ LCD اضافه شده است.
  • فناوری OLED خودتابش است؛ به این معنی که پیکسل‌ها به صورت جداگانه از خودشان نور ساطع می‌کنند.
  • فناوری QLED همان فناوری LCD با تعریف امروزی‌اش است که به نوعی انتقال‌پذیر است و به نوردهی LED در پشت پنل نیاز دارد.

در واقع، می‌توان چنین نتیجه گرفت که فناوری QLED به LCDهای متداول قدیم بیشتر شباهت دارد تا فناوری OLED. به عقیده کارشناسان وب سایت Cnet و خیلی از کارشناسان دیگر این مقایسه قیاس مع‌الفارق است و کلاس این دو تلویزیون کاملا با هم تفاوت دارد؛ درست مثل تلویزیون‌های پلاسما در قدیم.

1

فناوری نقاط کوانتومی یا Quantum dots ملکول‌های ریز و میکروسکوپی هستند که وقتی نور به آنها می‌تابد نورهای رنگی متفاوتی از خودشان منتشر می‌کنند. در تلویزیون‌های QLED نقاط در یک لایه فیلم قرار گرفته‌اند و نوری که به آنها برخورد می‌کند با نوردهی پشت LED ایجاد می‌شود. این نور در درون تلویزیون از لایه‌ای به لایه دیگر سفر می‌کند که شامل لایه کریستال مایع (LCD) است و بدین ترتیب تصویر را شکل می‌دهد. سپس، نور منبع LED از  لایه‌ها می‌گذرد تا به سطح نمایشگر برسد. به همین دلیل است که به آن «انتقال‌پذیر» می‌گویند.

سامسونگ از سال ۲۰۱۵ در حال تولید تلویزیون‌های LCD با استفاده از نقاط کوانتومی بوده اما از سال ۲۰۱۷ برند QLED را برای تلویزیون‌های پیشرفته‌اش معرفی کرده است. به اعتقاد سامسونگ، فناوری نقاط کوانتومی با گذشت زمان متحول شده و خروجی رنگ و نور بهبود داشته است.

reliability-feat1-new

تلویزیون OLED اصلا تلویزیون LCD نیست!

فناوری LCD از مدت‌ها پیش یک فناوری صدرنشین در تلویزیون‌های مسطح بوده که از OLED مخصوصا در ابعاد بزرگ بسیار ارزان‌تر است. این فناوری را بسیاری از سازندگان پنل در سراسر جهان مثل خود ال‌جی می‌توانند تولید کنند.

فناوری OLED یک فناوری متفاوت است زیرا از نوردهی پشت LED بهره نمی‌برد و علاوه بر فوایدی که بر کیفیت تصویر دارد می‌تواند طراحی بی‌نهایت باریک و شگفت‌انگیزی داشته باشد. در عوض، نور توسط میلیون‌ها پیکسل فرعی OLED به صورت مجزا تولید می‌شود. این پیکسل‌ها خودشان نقاط بسیار کوچکی هستند که می‌توانند تصویر را شکل دهند و نور هم منتشر کنند. به همین دلیل، به این فناوری نمایشگر «تابنده» می‌گویند و همین تفاوت منجر به ایجاد انواع مختلف افکت‌های کیفیت تصویر می‌شود که بیشتر آنها برای OLED مفید هستند.

ai-tvi-banner_2018_D

به جز برند ال‌جی، سونی در امریکا تلویزیون OLED خود را می‌فروشد و پاناسونیک و فیلیپس در اروپا. تمامی پنل‌های OLED این شرکت‌ها توسط شرکت زیر مجموعه گروه ال‌جی، یعنی ال‌جی دیسپلی (LG Display)، تولید می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *