News, تلویزیون, خبر

چرا پیکسل‌های خود نورده (Self-Lit Pixels) گزینه بهتری برای سرگرمی‌های خانگی هستند؟

طی دوره‌ای که قرار داریم یعنی دوره همه‌گیری ویروس کرونا؛ تلویزیون به سرگرمی اصلی اعضای خانواده‌ها بدل شده است. تلویزیون چه برای دیدن برنامه‌های تلویزیونی، چه برای بازی‌های ویدیویی و چه برای برقراری تماس تصویری به کار می‌آید. پس برای هرچه بهتر سرگرم شدن در دوران قرنطینه، داشتن یک نمایشگر عالی و با مصرف انرژی بهینه بسیار لازم است.

از طرفی هم با بهتر شدن کیفیت ارائه محتواهای تولیدی توسط سیستم‌های استریم فیلم و سریال، داشتن یک سیستم پخش خانگی با قابلیت پخش باکیفیت به یکی از دغدغه‌های اعضای خانه تبدیل شده است، چون کیفیت تصویر می‌تواند به هرچه بهتر دیده شدن یک صحنه از یک فیلم کمک شایانی کند.

در این چند ساله بازار تلویزیون‌ها به دو دسته OLED و LCD\LED تقسیم شده که هرکدام طرفداران و خریداران خاص خود را دارند. تلویزیون‌های OLED از نو‌آوری‌های یک شرکت خاص بوده و تکنولوژی تولید آن فقط در اختیار یک شرکت بوده است. به دلایل کیفی، این نوع از تلویزیون‌ها توانسته‌اند رقبای خود را کنار بزنند و علاوه بر شرکت ال جی، سایر برندهای رقیب هم به تولید این نوع تلویزیون‌ها برسند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه تفاوت سه سری LCD ،LED و OLED را توضیح دهیم؛ باید این‌طور گفت: وقتی شما در حال تماشای یک محتوا با تلویزیون LCD خود هستید، سایه‌های تصویر به دلیل تیره نبودن کافی تصویر، به صورت دقیق نیستند و جزئیات شب به طور دقیق نمایان نمی‌شوند. تلویزیون‌های LED نیز، توانایی دستیابی به مشکی مطلق را ندارند و بنابراین باعث ایحاد سطوح تیره مبهم در اطراف اشیا روشن در پس‌زمینه تاریک می‌شوند که به اثر هاله معروف است. اگر عدم تشخیص جزئیات در یک صحنهٔ مهم شبانه در فیلم شما را عصبی کرده، دیگر وقت آن رسیده که به سراغ تلویزیون‌های OLED بروید.

OLED یا دیود خود نورده ارگانیک، یک فناوری برای نمایش سیاهی کامل، رنگ‌های دقیق، زاویهٔ دید بازتر و طراحی تلویزیون‌های نازک‌تر از LED را ممکن می‌کند که مصرف انرژی بهینه داشته و دوستدار محیط زیست هستند.

پیکسل‌های این نوع از تلویزیون‌های ال جی، هرکدام خود نور لازم خود را منتشر می‌کند. میلیون‌ها پیکسل نور‌ خود را ساطع می‌کند و موقع عدم استفاده کاملاً خاموش می‌شوند که این عمل باعث ایجاد رنگ سیاه کامل می‌شود. بدین ترتیب علاوه بر رنگ مشکی مطلق، به میلیاردها رنگ و کنتراست بی‌نهایت دسترسی خواهید داشت.به همین علت، ال جی این پیکسل‌ها را خود نورده یا Self-Lit نام‌گذاری کرده است.

همان‌طور که گفته شد، برعکس تلویزیون‌های LED که پیکسل‌‌ها را نور پس‌زمینه روشن می‌کند، پیکسل‌های OLED این‌گونه نیست و هرکدام جداگانه یک منبع نوری جداگانه است که در مواقع لزوم روشن و در مواقع عدم استفاده خاموش می‌شوند. کنتراست تصویر میان روشن‌ترین و تاریک‌ترین بخش تصویر بسیار بیشتر است. وقتی بخشی از تصویر به رنگ سیاه نیاز دارد، پیکسل‌های آن ناحیه کاملاً خاموش می‌شوند؛ ولی در تلویزیون‌های LED همیشه در پس‌زمینه مقداری نور وجود دارد حتی موقعی که به نور مشکی نیاز است. اگرچه تلاش شده با افزایش نواحی مستقل نور پس‌زمینه در این محصولات، تا حد ممکن مشکی کامل‌تری خلق شود، اما همواره مقداری نشت نور به نواحی تیره وجود دارد.

در این وضعیت تعدد تلویزیون OLED، یک دلیل برای خرید ال جی وجود دارد؛ این که این شرکت اولین و بزرگترین تولیدکننده این نوع از پنل‌های تلویزیونی است که تکنولوژی این تلویزیون را در اختیار بسیاری از شرکت‌ها قرار داده است. البته وجود قابلیت‌های پیشرفتهٔ صدا و تصویر، هوش مصنوعی و سیستم‌ عامل اختصاصی ال جی برای تلویزیون‌های خود، برتری محسوسی نسبت به سایر رقبا در زمینه تولید تلویزیون‌های OLED، به ال جی داده است.
هم‌چنین استفاده از پردازندهٔ مجهز به هوش مصنوعی Alpha 9 Gen 4، کاملاً ورق را به نفع ال جی برگردانده است.

تهیه‌شده توسط تیم LGWORLD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *