News, تلویزیون, خبر

واقعیت گسترده؛ یک فناوری برای آینده

تصور اینکه در سال ۲۰۳۰ با فناوری‌های مختلف مانند واقعیت گسترده(Extended Reality) دنیای فیزیکی و مجازی را درهم ادغام کنیم، می‌تواند دیوانه‌کننده باشد. در این مقاله سعی داریم که با این فناوری فراگیر برای سایر فناوری‌ها بیشتر آشنا شویم.

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که خانه‌ای در شهر دیگری خریداری کنید و بتوانید همهٔ اتاق‌ها، تراس و همهٔ جوانب آن را بدون خروج از خانه یا محل کار بسنجید؟
پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده میلادی، بازار این فناوری تا ۲۰۹ میلیارد دلار برسد که تقریباً ۸ برابر ارزش کنونی آن است. این رشد خارق‌العاده در ارزش این فناوری حاکی از آن است که زندگی در ۱۰ سال آینده با چیزی که در ذهنمان داریم، بسیار متفاوت است.

واقعیت گسترده یا XR چیست؟
این کلمه در واقع توصیفی جامع از همهٔ واقعیت‌هایی است که می‌شناسیم؛ یعنی واقعیت‌های مجازی(VR)، واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مرکب(MR).
این تکنولوژی‌های فراگیر،واقعیتی را که تجربه می‌کنیم به ترکیبی از وقایع مجازی و حقیقی بدل می‌کند. طی تحقیقاتی که جدیداً انجام شده، بیش از ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان بدین عقیده‌اند که ۵ سال آینده، عصر همراهی زندگی با فناوری XR خواهد بود.

واقعیت افزوده یا AR
در این نوع از واقعیت، اشیاء و اطلاعات بر روی دنیای واقعی پیاده‌سازی می‌شوند. این واقعیت با جزئیات مجازی مانند تصاویر، متن و انیمیشن، دنیای واقعی را بهبود می‌بخشد. این واقعیت از طریق عینک‌های واقعیت افزوده، موبایل و تبلت‌ها قابل تجربه‌اند. در این نوع از واقعیت، کاربر از دنیای واقعی کامل جدا نمی‌شود و می‌تواند با آن تعامل داشته باشد. از معروف‌ترین مثال‌های AR، می‌توان به بازی‌‌ Pokémon GO اشاره کرد که کارکترهای بازی بر روی دنیا پیاده‌سازی می‌شدند. هم‌چنین می‌توان به فیلتر‌های اینستاگرام یا اپلیکیشن‌های مشابه اشاره کرد که اشکال مختلف را روی سر و صورت شما قرار می‌دهند.

این فناوری را می‌توان در صنایع مختلف، مانند لوازم آرایشی بهداشتی یا ساخت‌و ساز استفاده کرد. به دلیل فراگیر شدن استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند، می‌توان از فناوری AR بیش از پیش بهره برد و از فواید آن استفاده کرد.

واقعیت مجازی یا VR
برعکس واقعیت افزوده که المان‌های مجازی بر محیط واقعی سوار می‌شوند، در واقعیت مجازی کاربران به‌طور کامل در یک محیط مجازی قرار دارند. در حالت VR، از یک عینک واقعیت مجازی استفاده می‌شود تا یک نمای ۳۶۰ درجه از دنیای شبیه‌سازی شده در اطراف داشته باشید و بدین وسیله ذهن فریب می‌خورد که واقعاً در یک محیط واقعی قرار دارد. این فناوری برای اولین بار در صنعت بازی‌سازی مورد استفاده قرار گرفت.

واقعیت مرکب یا MR
در واقع می‌توان گفت MR، ترکیبی از AR و VR است به‌طوری که اشیای دیجیتالی و دنیای واقعی به‌طور هم‌زمان در این تجربه وجود دارند و می‌توان با یکدیگر در لحظه تعامل داشته باشند. این واقعیت جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری از نوع واقعیت تعاملی است که به‌ آن واقعیت هیبریدی هم اطلاق می‌شود.
برای استفاده از این واقعیت به یک هدست ویژه MR و توانایی پردازش فراتر از VR و AR نیاز است. هدست HoloLens شرکت مایکروسافت، می‌تواند بهترین گزینه برای بهره‌بری از این واقعیت باشد که کمک می‌کند تا اشیای دیجیتالی را در فضایی خاص بچینید و به طور کامل با شیٔ دیجیتالی تعامل داشته باشید. استفاده از این نوع از واقعیت، می‌تواند معایب و نقاط ضعف یک پروژه ساختمانی یا نظامی را قبل از اجرا مشخص کند و مقدار زیادی از هزینه‌ها را برای عیب‌یابی بکاهد.
MR هم‌اکنون به دو صورت ارائه می‌شود:
-ابزارهای هولوگرافیک: لنزهای نیمه‌شفاف این هدست به شما امکان مشاهده کامل جهان اطراف را می‌دهد و به شکل هم‌زمان با استفاده از هولوگرام، قسمت واقعیت مجازی MR را می‌سازد. هدست HoloLens از این روش استفاده می‌کند.
-ابزارهای فراگیر: این هدست‌ها با لنز‌های غیرشفافی که دارند، به طور کامل ارتباط کاربر با دنیای واقعی را قطع می‌کنند و با استفاده از دوربین‌هایی که روی این هدست‌ها تعبیه شده، تصویری از دنیای واقعی دریافت و آن را با المان‌های مجازی ترکیب می‌کنند و آن را روی لنزها نمایش می‌دهند. برندهای HP و Acer از این نوع MR استفاده می‌کنند.

کاربردهای XR در زندگی و کسب‌وکارها:
-خرده‌فروشی XR: با این روش می‌توان به مشتری این امکان را داد تا قبل از خرید محصول، آن را امتحان کند. شرکت Rolex با استفاده از یک اپلیکیشن XR به کاربر اجازه می‌دهد تا قبل از خرید ساعت، ‌آن را روی دستش تست کند. هم‌چنین تعدادی از کارخانجات تولید لوازم خانگی، امکان تست لوازم خریداری شده را درون محیط خانه از طریق XR فراهم آورده‌اند.
-آموزش: در شرایطی که امکان آموزش به صورت سنتی و حضور در کلاس‌ها وجود ندارد؛ مانند شرایط مرگ و زندگی مثل جنگ، XR می‌تواند آموزش را با مواجه شدن با موضوع، به‌خوبی به اجرا دربیاورد؛ برای مثال: برای کمک به سربازان، پزشکان برای مواجهه با شرایط خاص و یا هر شغلی که به نوعی با خطراتی همراه است که می‌تواند با این فناوری کاملاً به هنرجو در فراگیری آن حرفه کمک شایانی کند.
-دورکاری: با توجه به شرایط قرنطینه و شیوع ویروس کرونا، کارمندان یک اداره می‌توانند با XR، به طور تمام وقت به همهٔ فعالیت‌های روزانهٔ خود بپردازند.
-سرگرمی: می‌توان گفت مهم‌ترین بخش استفاده از XR، بخش سرگرمی آن است که همیشه به عنوان پذیرنده‌های اولیه تکنولوژی‌های نوین شناخته می‌شوند.

و اما ال جی در زمینه XR:
شرکت ال جی مدت زیادی است که در زمینه XR و زیرمجموعه‌های آن در حال تحقیق و پژوهش بوده و به تولید محصولات متنوعی نیز رسیده که نمونهٔ این تکنولوژی‌ها را می‌توان در غرفهٔ نمایشگاه تمام دیجیتال ال جی در CES 2021 مشاهده کرد. در این نمایشگاه، ال جی به بازدیدکنندگان امکان جستجو در میان فناوری‌های خود را از پشت نمایشگرهای خانه‌هایشان می‌داد. هم‌چنین در این نمایشگاه، ال جی، از انسان مجازی خود نیز برای معرفی محصولات جدید استفاده کرد.

ال جی الکترونیکس در حال ساخت یک دنیای مجازی(Metaverse) است تا هرچه سریع‌تر کاربران خود را با نسل بعدی زندگی یعنی زندگی کاملاً XRمحور آماده کند. یکی دیگر از نو‌آوری‌های ال جی در زمینهٔ XR و مشتقات آن، LG Virtual Studio است که به کاربران اجازه می‌دهد با اسکن خانه یا محل کار خود، لوازم خانگی ال جی را امتحان کرده و جای مناسب ‌آن‌ها را در خانه یا محل کار پیدا کنند.

فناوری LG TV Simulator نیز توسط ال جی توسعه داده شده تا با اتاق‌های ویژه‌ای که دارد به کاربران کمک کند تا بهترین تصمیم را برای دکوراسیون خانهٔ خود بگیرند.
در این شبیه‌ساز، اتاق‌های نشیمنی در سه اندازه مختلف و با ۶ دکوراسیون مختلف و انواع تلویزیون‌های ال جی اعم از OLED ،Nano Cell ،UHD و FHD قرار گرفته که خریدار با توجه به سلیقهٔ خود آن‌ها را انتخاب می‌کند.

ال جی هم‌چنین در حال توسعه تلویزیون‌های OLED خود برای عملکرد بهتر در XR است و سعی دارد، بهترین تجربه از دنیای مجازی را برای کاربران خود به اجرا در‌آورد.ال‌ جی در بازی Animal Crossing: New Horizons نیز صاحب دو جزیره مجازی است که به بازیکنان اجازه می‌دهد تجربه‌ای کاملاً جدید همراه با یادگیری نکاتی مهم درباره تلویزیون‌های OLED ال‌ جی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *