دسته‌بندی نشده

ترجمه نقد و بررسی الجی V60 ThinQ وبسایت معتبر فون آرنا

ال جی V60 پرچم دار جدید ال جی است که به تازگی توسط وبسایت فون آرنا بررسی شده است و امتیاز فوق العاده 9 را از 10 دریافت کرده است.

جالب است بدانید LG V60ThinQ نسبت به S20 ULTRA در وبسایت فون آرنا امتیاز بالاتری کسب کرده است .

 

 

 

الجی وی ۶۰ در نگاه اول یک موبایل ساده و نه چندان به‌روز به نظر میرسد. روی نمایشگر این موبایل یک ناچ وجود دارد، لنز تله فوتو در ماژول دوربین آن دیده نمیشود و نمایشگر آن هم در سطح رقبای یک سال پیش است. جدای از این کاستی‌ها، این موبایل دارای پردازنده Snapdragon 865، دوربین قوی، باتری بسیار قوی، ارتباط ۵G و صدای فوق العاده است که همه‌ی این‌ها با قیمتی ۲۰۰ دلار کمتر از گلکسی اس ۲۰ به دست می‌آیند. این موبایل چندان هیجان انگیز نیست، ولی نسبت قیمت به امکانات آن، واقعا خوب است و ارزش خرید بالایی دارد.

بررسی الجی V60

وی ۶۰ با قیمت ۷۹۹ دلاری انتخاب چندان ارزانی نیست، اما در مقایسه با رقبایی که برچسب قیمتی چهار رقمی دارند موبایل مناسبی برای خرید محسوب میشود. استراتژی الجی در ارائه موبایل‌هایی نسبتا ارزان، اما در سطح پرچمداران دیگر، باعث شده تا این برند مورد علاقه‌ی کاربران زیادی قرار بگیرد.

در حالت کلی الجی وی ۶۰ تینکیو، یک موبایل است و میتوانید با چشم‌پوشی از تنها چند قابلیت، آن را به جای اس ۲۰ سامسونگ، تهیه کنید. این ترکیب معقول از قدرت، عمر باتری و کیفیت دوربین، در کنار قیمت مناسب، باعث شده تا این موبایل بازار هدف خوبی داشته باشد.

اقلام داخل جعبه:

  • موبایل الجی V60 ThinQ
  • شارژر ۲۵ وات به همراه کابل شارژ USB-C
  • پین درگاه سیم‌کارت
  • دستمال میکرو فایبر
  • راهنمای استفاده

طراحی

این موبایل با بدنه‌ی زیبای شیشه‌ای و کناره‌های آلومینیومی، شبیه برادر باکلاس‌تر گلکسی اس ۱۰ به نظر میرسد. این موبایل تنها در دو رنگ سفید و آبی دریایی عرضه میشود. الجی وی ۶۰ با زیبایی خاص خود میتواند در دراز مدت خوب به نظر برسد، اما میتواند خسته کننده هم باشد. روی هم رفته، طراحی این موبایل به اندازه کافی جذاب و زیبا است.

لبه‌های این موبایل دارای خمیدگی جزئی هستند، و به جز ماژول برآمده دوربین، همه‌جای آن صاف است. سنسور تشخیص اثر انگشت هم داخل نمایشگر جای گرفته است و سرعت و دقت کاملا مناسبی دارد. هر چند به نظر خود من، وقتی که سنسور اثر انگشت در پشت موبایل باشد، ارگونومی آن بهتر میشود.

بررسی الجی V60
بررسی الجی V60

در لبه‌های این موبایل هم دکمه‌های تنظم صدا و پاور را داریم، به علاوه یک دکمه اختصاصی برای دستیار صوتی گوگل را هم داریم. هم‌چنین در طراحی این موبایل شاهد پورت USB-C، اسپیکر تکی در بخش پایین، جک هدفون، درگاه سیم‌کارت و درگاه کارت میکرو SD هستیم. با استفاده از کارت میکرو SD میتوانید حافظه ۱۲۸ گیگابایتی این موبایل (تنها نسخه موجود از موبایل) را افزایش دهید.

با اینکه الجی وی ۶۰ موبایل بزرگی است اما نسبت نمایشگر ۲۰.۵ به ۹ آن باعث شده تا در دست گرفتن آن آسان‌تر باشد. طول یا عرض این موبایل، هیچکدام زیاد بزرگ نیستند و به طور کلی، کار کردن با آن حس خوب و راحتی دارد. وزن ۲۱۵ گرمی این موبایل به حدی است که حس پریمیوم بودن آن را به دستان شما منتقل کند، اما این وزن برای موبایلی با این اندازه، کم به نظر میرسد.

نمایشگر

بررسی الجی V60
بررسی الجی V60

بخش جلوی این موبایل را، نمایشگر ۶.۸ اینچی OLED با حاشیه‌های بسیار کم و یک ناچ دایره‌ای شکل، پوشانده است. نمایشگر وی ۶۰ حتی در مقایسه با استانداردهای ۲۰۲۰ هم بسیار بزرگ است. رزولوشن این نمایشگر ۱۰۸۰p بوده و دقت آن ۳۹۵ ppi است، این رزولوشن کافی به نظر میرسد اما در عصر نمایشگرهای ۴K و QHD چندان تاثیر برانگیز نیست.

رفرش ریت این موبایل هم بر خلاف رقبای ۹۰ و ۱۲۰ هرتزی، در همان ۶۰ هرتز قدیمی باقی مانده است. با اینکه نمایشگرهای با رفرش ریت بالا بسیار محبوب شده‌اند، اما به نظر من استفاده الجی از این نمایشگر، برای پایین نگه داشتن قیمت کاملا منطقی بوده است. بسیاری از کاربران اصلا متوجه این موضوع نمیشوند اما عمر باتری بیشتری که با نمایشگر ۶۰ هرتزی به ارمغان می‌آید، آن‌ها را خوشحال خواهد کرد.

رنگ‌های نمایشگر بسیار عالی به نظر میرسند (هر چند در حالت پیش‌فرض رنگ‌ها کمی سرد هستند)، و کاملا شفاف و بدون اشباع شدگی دیده میشوند. تنظیم شدت نور نمایشگر هم بسیار عالی است و نه در کار شبانه مشکل خواهید داشت و نه هنگام استفاده زیر نور مستقیم خورشید. شاید مشخصات نمایشگر این موبایل روی کاغذ جذاب نباشد، اما هنگام استفاده کاملا زیبا و راضی کننده است.

رابط کاربری

الجی وی ۶۰ دارای سیستم عامل اندروید ۱۰ به همراه پوسته شخصی الجی است، چیزی که از زمان سری قدیمی Optimus وجود داشته و از آن زمان تکامل یافته است. رابط کاربری این موبایل با طراحی مدرن و مینیمالیستی خود و آیکون‌‌های ساده و کاربرپسند، جلوه زیبایی به وی ۶۰ بخشیده است. هم‌چنین میتوانید دراور برنامه‌ها را حذف کنید تا ظاهر این موبایل بیش از پیش به iOS نزدیک شود.

بررسی الجی V60
بررسی الجی V60

یک حالت مخصوص شب هم وجود دارد که میتوانید زمان‌بندی آن را تنظیم کنید تا در ساعات به خصوصی فعال باشد، هر چند این حالت تنها در برخی برنامه‌ها کار میکند. رابط کاربری الجی دارای قابلیت‌های دیگری مثل ضبط کننده نمایشگر و گیم لانچر روان دارد، که باعث میشود تجربه کار با آن جذاب و دوست داشتنی شود.

در حالت کلی باید گفت که رابط کاربری الجی بهترین نیست، اما عملکرد روانی دارد و برخی قابلیت‌ها در آن گنجانده شده که تجربه کار با آن را دوست داشتنی میکند.

عملکرد

الجی وی ۶۰ با دارا بودن پردازنده رده بالا و قدرتمند Snapdragon 865 که با ۸ گیگابایت حافظه رم همراه شده است، مشخصات سخت افزاری خوبی دارد و به راحتی میتواند با بقیه پرچمداران اندرویدی رقابت کند.

در استفاده روزانه، این موبایل کاملا روان و سریع است، و هیچ‌گونه لگ و کندی از آن نمیبینیم. من در مدت تست این موبایل هیچ وقت ندیدم که گیر کند یا لگ داشته باشد.

نتایج بنچمارک‌های این موبایل هم دقیقا مطابق با چیزی هستند که از پردازنده قدرتمند آن انتظار داریم. در موبایل در حالت‌های تک هسته و چند هسته GeekBench 5 به ترتیب امتیاز ۹۱۱ و ۳۳۵۰ را به دست آورده است که آن را هم سطح بقیه پرچمداران اندرویدی قرار میدهد. قدرت این موبایل این امکان را به شما میدهد که تمام بازی‌ها و اپ‌های موجود را به راحتی اجرا کنید و هیچ مشکلی در زمینه قدرت و سرعت پردازشی نداشته باشید.

تک هسته ای
تک هسته ای
چند هسته ای
چند هسته ای

دوربین

بررسی الجی V60
بررسی الجی V60

الجی وی ۶۰ به سه دوربین مجهز شده است؛ لنز اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، لنز عریض ۱۳ مگاپیکسلی و سنسور تشخیص عمق ToF تشکیل دهنده ماژول دوربین این موبایل هستند. این دوربین برای گرفتن تصاویر عالی، کاملا مناسب است.

سنسور دوربین اصلی ۱/۱.۷ اینچی است که کاملا مناسب است و از سنسور دوربین موبایل‌های آیفون ۱۱ پرو و پیکسل ۴ بزرگ‌تر است. این سنسور ۶۴ مگاپیکسلی میتواند هر ۴ پیکسل را به یکی تبدیل کند تا تصاویر با کیفیت ۱۶ مگاپیکسلی داشته باشید.

برنامه دوربین الجی دقیقا همان چیزی است که از این کمپانی انتظار داریم، یک برنامه با ظاهری ساده ولی کاربردی که حالت‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری را نزدیک دکمه شاتر، مرتب کرده است. بخش مخصوصی هم برای Google Lens وجود دارد، هم‌چنین دکمه مخصوص AI Cam الجی هم وجود دارد که البته میتوانید آن‌ها را غیر فعال کنید. بقیه حالت‌های عکاسی و فیلمبرداری را هم میتوانید به سلیقه خود مرتب کنید.

کیفیت تصویر

دوربین الجی وی ۶۰ تصاویر خوبی ثبت میکند، اما گول سنسور ۶۴ مگاپیکسلی را نخورید. جزئیات تصاویر فوق العاده نیستند و تصاویر ثبت شده در برخی موارد، بیش از اندازه شارپ هستند. رنگ‌ها به صورت دقیق ثبت میشوند و اشباع کاملا به اندازه و مناسب است.

نمونه تصویر الجی V60 ThinQ

بررسی الجی V60
بررسی الجی V60

حالت پرتره

حالت پرتره دقیقا همان چیزی است که در موبایل‌های قبلی الجی هم دیده بودیم و در حد رقابت با پرچمداران نیست. جداسازی سوژه خوب است، اما نوردهی، مخصوصا در محیط‌های روشن، بسیار زیاد است. هر چند تصاویر پرتره، روی هم رفته کیفیت قابل قبولی دارند.

بررسی الجی V60
بررسی الجی V60

نور کم

در حالتی که نور محیط کم باشد، الجی با ثبت جزئیات کافی و نوردهی مناسب، تصاویر خوبی ثبت میکند. در محیط‌های خیلی تاریک، الجی تصاویری ثبت میکند که خیلی روشن نیستند اما در عوض نویز کمی دارند.

الجی وی ۶۰ در حقیقت دارای دو حالت برای عکاسی در محیط‌های تاریک است، یکی از آن‌ها حالت مخصوصی به نام Night View است و دیگری با استفاده از هوش مصنوعی کار میکند. تصاویر ثبت شده با هوش مصنوعی، کنتراست و اشباع زیادی دارند و خیلی شارپ هستند؛ من استفاده از حالت مخصوص Night View را ترجیح میدهم.

برای استفاده از حالت عکاسی در شب الجی، دقیقا مثل تمام موبایل‌های دیگر، نیاز است که آن را چندین ثانیه بی‌حرکت نگه دارید تا چندین تصویر با نوردهی متفاوت ثبت کند و بتواند جزئیات کافی را ثبت کند. تصاویر ثبت شده با Night View از جزئیات و رنگ کافی برخوردار هستند و خبری از شارپ شدن مصنوعی در آن‌ها نیست.

بررسی الجی V60
بررسی الجی V60

زاویه عریض و زوم

الجی یکی از پیشگامان استفاده از عکاسی فوق عریض در موبایل است، و در این موبایل هم از یک لنز با زاویه عریض استفاده کرده که تصاویر آن واقعا خوب هستند. کیفیت تصویر این حالت نسبت به حالتی که از لنز اصلی استفاده میکنیم، افت چندانی ندارد. در اطراف تصویر کمی اعوجاج داریم اما در حدی نیست که کیفیت نهایی تصویر را خراب کند.

نبودن لنز تله فوتو کمی ناامیدکننده است اما الجی نبود آن را به نوعی جبران کرده است. زوم دیجیتال ۱۰ برابری قابلیتی انقلابی نیست، اما عملکرد خوبی دارد. هر چند تصاویر ثبت شده در حالت زوم کرده، کمتر شارپ هستند اما کیفیت نهایی تصویر مورد قبول است.

بررسی الجی V60
بررسی الجی V60
بررسی الجی V60
بررسی الجی V60

سلفی

دوربین جلوی این موبایل دارای رزولوشن ۱۰ مگاپیکسلی است که مقدار زیادی برای یک دوربین سلفی نیست. این دوربین کار شما را راه می‌اندازد، اما تصاویر ثبت شده با آن چندان قابل توجه نیستند. رنگ و جزئیات خوب هستند، کنتراست و اشباع تصاویر هم مناسب است و نوردهی عموما عملکرد خوبی دارد، اما در تصاویری با گستره داینامیک بیشتر کیفیت تصویر کمی کاهش پیدا میکند. دوربین سلفی قابلیت فیلمبرداری و عکاسی در حالت پرتره را هم دارد.

بررسی الجی V60
بررسی الجی V60
بررسی الجی V60
بررسی الجی V60
بررسی الجی V60
بررسی الجی V60

ویدئو

قابلیت‌های فیلمبرداری وی ۶۰ همچون فیلمبرداری ۸K آن را در زمره بهترین‌ها قرار میدهند. البته این قابلیت چندان کاربردی نیست، چون ۲۶ fps فریم پایینی برای یک ویدئو محسوب میشود، به علاوه برای هر دقیقه فیلمبرداری نیاز به ۵۰۰ مگابایت فضا داریم که با این مقدار حافظه داخلی، به هیچ عنوان به صرفه نیست.

در مقابل حالت فیلمبرداری ۴K وجود دارد که با ۶۰ فریم بر ثانیه، ویدئوهای خوبی ضبط میکند. دوربین این موبایل در حالت فیلمبرداری هم، دارای رنگ، جزئیات و اشباع خوبی است. تثبیت کننده تصویر کارش را به خوبی انجام میدهد اما با استفاده از آن، نمیتوانید حین فیلمبرداری زوم کنید.

هنگام فیلمبرداری با این موبایل میتوانید دوربین را عوض کنید؛ برای مثال لنز اصلی را با عریض عوض کنید، یا حتی در میانه فیلمبرداری از دوربین سلفی استفاده کنید. البته در حالت فیلمبرداری ۴K یا ۶۰fps توانایی تغییر دوربین را نخواهید داشت.

الجی وی ۶۰ دارای دو حالت اضافه فیلمبرداری هم است، یکی از آن‌ها ASMR نام دارد که حساسیت میکروفون را به بالاترین سطح ممکن میرساند، و یکی هم حالت بوکه صدا است که با حذف صدای پس زمینه باعث میشود بتوانید در مواقعی مثل مصاحبه، از ان استفاده کنید. هر دوی این قابلیت‌ها عملکرد خوبی دارند و میتوانند کاربردی باشند.

کیفیت تماس و مدیا

الجی برای انتقال صدای مکالمه، از تکنولوژی OLED کریستال که سال گذشته با G8 معرفی شده بود، استفاده میکند و اسپیکر مکالمه ندارد. کیفیت تماس خوب است، و اگر شبکه تلفن شما مشکلی نداشته باشید صدایی کاملا واضح و خوب را خواهید شنید.

الجی اعتقاد دارد که باید جک هدفون زنده نگه داشته شود، و وی ۶۰ هم یکی از معدود پرچمداران بازار است که هنوز از این جک استفاده میکند. این موبایل به یک داک Hi-Fi هم مجهز شده است تا هنگام پخش موسیقی با هدفون‌های رده بالا، به نهایت کیفیت دسترسی داشته باشید.

الجی وی ۶۰ با استفاده از اسپیکر پایینی و اسپیکر مکالمه، صدای استریو فراهم میکند. بلندی صدای آن واقعا خوب است اما وقتی صدا را از ۸۰ درصد بیشتر بکنید، کیفیت آن کاهش پیدا خواهد کرد.

موبایل گوگل پیکسل ۴ XL دارای بهترین اسپیکرهای موبایل است، اما به نظر من صدای الجی وی ۶۰ از آن بهتر است. در حالی که هر دوی این‌ها دارای جزئیات و شفافیت مناسبی هستند اما پیکسل ۴ XL دارای بیس بیشتری است که برای موسیقی‌های مدرن مناسب‌تر است، در مقابل وی ۶۰ در بازه تربل، صدای واضح‌تری دارد. در حالت کلی کیفیت صدای این موبایل کاملا خوب و راضی کننده است.

نمایشگر دوگانه

بررسی الجی V60
بررسی الجی V60

الجی وی ۶۰ هم نشانگر علاقه کمپانی به نمایشگر دوم تاشو است. نسخه‌های قبلی چندان موفق نشدند، اما به نظر من نمونه‌ای که امسال استفاده شده به چند دلیل بهتر است. اول اینکه به نظر میرسد الجی نرم افزار خودش را برای پشتیبانی از دو نمایشگر، بهبود داده است. دوم اینکه الجی استفاده از کنترلرها در حالت‌های عمودی و افقی را راحت‌تر کرده است.

بازگشت LG GamePad با کنترلرهای مجازی بهبود یافته هم جالب توجه است. این قابلیت هنگام اجرای بازی‌هایی مثل Teslagrad کاملا کاربردی است، اما در حدی نیست که گیمرهای حرفه‌ای را راضی کند.

قابلیت مالتی تسکینگ با استفاده از دو نمایشگر هم به خوبی کار میکند و در برخی مواقع واقعا کاربردی است. مثلا میتوانید در یک نمایشگر تقویم را باز کنید و در نمایشگر دیگر برای خودتان برنامه هفتگی بنویسید، یا اینکه یک نمایشگر را تماما به کیبورد تبدیل کنید تا بتوانید یک ایمیل طولانی را به سادگی بنویسید.

نقاط منفی این قابلیت این است که باتری زیادی مصرف میکند، سایز دیوایس را به طرز قابل توجهی افزایش میدهد و هم‌چنین برای بسیاری از کاربران اصلا کاربردی ندارد. در حقیقت درصد بسیار کمی از کاربران هستند که از قابلیت استفاده همزمان از دو نمایشگر استقبال کنند. بهترین وجه این قابلیت این است که مجبور به تحمل آن نیستید و این قابلیت با یک وسیله جانبی محقق میشود که میتوانید اصلا از آن استفاده نکنید.

بررسی الجی V60
بررسی الجی V60

عمر باتری و شارژ

مزیت استفاده از نمایشگر ۶۰ هرتزی با رزولوشن ۱۰۸۰p اینجا خودش را نشان میدهد. باتری عظیم الجثه ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی باعث میشود تا با یک بار شارژ، بیشتر از یک روز کامل از موبایل خود استفاده کنید.

طبق تجربه من، میتوانید ۹ الی ۱۰ ساعت مداوم از موبایل استفاده کنید. در حالی که گیمینگ، فیلمبرداری و استفاده از دو نمایشگر میتوانند مصرف باتری را بسیار افزایش دهند، اما در حالت عادی میتوانید تا دو روز از وی ۶۰ استفاده کنید.

الجی وی ۶۰ از قابلیت QuickCharge 4.0 کوالکام استفاده میکند و با شارژر ۲۵ واتی عرضه میشود که میتواند در کمتر از نیم ساعت ۵۰ درصد باتری را شارژ کند. شارژ کامل این موبایل هم ۸۰ الی ۹۰ دقیقه زمان نیاز دارد که برای باتری بزرگ آن کاملا مناسب است.

نقاط مثبت:

  • عمر باتری عالی
  • عملکرد سریع
  • کیفیت صدای کاملا خوب
  • طراحی دلچسب و کیفیت ساخت خوب

نقاط منفی:

  • نمایشگر ۶۰ هرتزی با رزولوشن ۱۰۸۰p
  • نبود لنز تله فوتو

 

با تشکر از

وبسایت معتبر فون آرنا 

و

وبسایت آیکلاریفاید بابت ترجمه بررسی فون آنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *